«Jeg var tolv år gammel og skulle selge Bjørnsonfestival-t-skjorter»

Foto: Kolon

I september er det nok ein gong klart for litteraturfest i Molde! Og vi har spurt eit knippe forfattarar kva dei hugser frå tidlegare besøk under Bjørnsonfestivalen. I dag: Endre Ruset.

av Øystein Hauge

Endre Ruset (fødd 1981) debuterte med den mykje feira diktsamlinga Ribbeinas vingespenn (Gyldendal, 2001). Sidan har han vore involvert i ei rekke større og mindre litterære prosjekt – om det har vore som kunstnarisk leiar for Norsk Litteraturfestival på Lillehammer, som poet og omsetjar – eller som medarrangør for den kanskje noe meir ukjende litteraturfesten Storfjordord, som sjølv påberober seg å vere ‘den største poesimønstring på Indre Sunnmøre siden 1971‘.

Diktboka Elsket og savnet er Rusets tredje poesibok, og han har tidlegare også avlagt den japanske haikusjangeren ein visitt, då gjennom diktsingelen Noriaki. Og nye Noriaki-haiku er sagt å vere venta! Det gler vi oss til. Herverande nettsideredaktør meldte den første samlinga for Romsdals Budstikke då samlinga kom ut. Du kan lese bokmeldinga her!  Endre Ruset har også omsett lyrikk. Her noen betraktninger rundt romsdalingens omsetjing av Inger Christensens klassiske Det frå 1969.

Å høyre med Endre Ruset om minner om Molde og Bjørnson kunne sikkert ha fylt bandsterke verk – fødd og oppvaksen som han er i nettopp den blå byen i Romsdal. Her avgrenser han seg til fire bilete:

Å sitte i baksetet med den makedonske poeten Mateja Matevski og Anne Karin Elstad på vei til Eikesdalen i 1994 (jeg var tolv år gammel og skulle selge Bjørnsonfestival-t-skjorter under arrangementet med de to storhetene). Anne Karin Elstad var en fabelaktig dame rett og slett.

Å levere blomster på hotellrommet til Tomas Tranströmer under festivalen i 1999, og høre kona hans lese opp diktene hans. Det var nok grunnen til at jeg begynte med poesi, det enorme inntrykket den stillferdige Tranströmer gjorde.

Nesset i 2001. Jeg skulle debutere med bok og hadde fått audiens til å lese med verdensavnene Bei Dao og Richard Ford på vertshuset der. Konferansieren introduserte meg med å si at boka mi var den korteste han hadde lest. Hvorpå den svært sympatiske Ford tok meg i forsvar: ”It doesnt matter how thick your book is or how thin your book is. It is how good it is that matters”.

Nachspiel en gang under en av Bjørnsonfestivalene på midten av 2000-tallet da vordende forfatter NN* kastet tv-en til Vigdis Hjorth ut fra balkongen fra fjerde etasje på Alexandra Hotell mens en måpende Vigdis Hjorth i badekåpe så på. Mer rock n´roll får du det ikke på litteraturfestival. Ingen ble skadet og Hjorth introduserte NN da sistnevnte leste fra sin debut under en litteraturfestival noen år senere.

Endre Ruset

 

* Nettsideredaktøren påtar seg skylda for å ha vore inne og redigert i teksten til Endre Ruset. Tatt ut namnet på forfattaren.

Neste ut i minneboka vår: Gro Dahle

Andre Bjørnsonminne:

Ruth Lillegraven

Olaug Nilssen

Tom Egeland